چيزهايي که در مورد قند و شکر نمي دانستيد


 






 

برزيلي هاي شکرريز
 

بيشترين توليد کننده شکر جهان برزيل است. سهم عمده توليد شکر در دنيا از نيشکر است که به طور متوسط 73 درصد توليد را تشکيل مي دهد؛ مابقي را چغندرقند تأمين مي کند.

هندوستان = شکرستان
 

هندي ها نخستين افرادي بودند که از 2000 سال پيش تا امروز نيشکر را رشد و پرورش مي دهند. وقتي اسکندر مقدوني و لشکرش به هند رسيدند از تعجب شاخ درآوردند چون هند ي ها عسلي درست کرده بودند که زنبور عسل در توليد آن هيچ کاره بود!

نوشابه يه پارچه قند
 

اگر به نظر خودتان خوردن 16 حبه قند در آن واحد خيلي عجيب و غريب است. بهتر است بدانيد در هر 60 گرم بطري 1/5 ليتري کوکاکولا همين مقدار قند را نوش جان مي کنيد.

خود شيرين ها
 

وقتي خودت را شيرين کني، پايت به کهکشان هم باز مي شود!
قابل توجه خود شيرين ها! نمونه اش هم گليکول آلدئيد که يک قند هشت اتمه است و در مرکز کهکشان راه شيري قرار دارد.

دکتر آدامس
 

از اين به بعد وقتي آدامس مي خوريد به بسته بندي آن دقت کنيد.
بلکه Xylitol را رويش پيدا کنيد و به ياد داشته باشيد که اين ترکيب جلوي عفونت هاي باکتريايي گوش را مي گيرد.

کارخانه قند
 

يک آلماني به نام آندراش مارگاف براي اولين بار يک کارخانه توليد قند و شکر را در اروپا راه اندازي کرد و قند و شکر را به صورت فراوان و قابل دسترس در اختيار مردم گذاشت.

موشک قندي
 

جز شيرين کردن کهکشان و ستاره ها که تخصص اصلي قندهاست، سوزاندن قند در موتور موشک ها هم خيلي مفيد است. چون انرژي زياد و ارزان و از همه مهم تر پاکي را فراهم مي کند. قند وقتي مي سوزد، آب و دي اکسيد کربن مي دهد که بهتر از سوخت هاي عجيب و غريب است، نه؟

حشره کش شيرين
 

کسي که سوکروالوز (يک طعم دهنده شيرين مصنوعي) را کشف کرد آزمايشگاهش دهانش بود. تازه جالب تر اينکه اين دانشمند محترم قرار بود حشره کش کشف کند ولي وقتي مقداي از حشره کش توليدي اش را در دهانش گذاشت خيلي از طعم آن خوشش آمد.

اين آجر حيات
 

جناب خودشيرين گليکول آلدئيد با حضورش در کهکشان راه شيري يک نکته مهم را به ما يادآوري مي کند و آن اينکه حيات خيلي قبل تر از کره زمين آنجا وجود داشته اشت.
دليل؟ خب براي اينکه گليکول آلدئيد همان آجر اصلي ساختمان DNA است.

قرص قند
 

کپسول و قرص قند هم داريم. در آمريکا بچه هايي را که شکر تو چاي صبحانه شان نمي ريزند يا مثل بعضي ها مشت مشت قند نمي جوند، با مقادير قرص و کپسول راه مي اندازند.

ساخارين
 

شيرين کننده هاي مصنوعي که خيلي معروفند - مثل آسپارتام و ساخارين - به طور خيلي تصادفي در آزمايشگاه کشف شدند و خيلي زود جاي قند و شکر را گرفتند.

خودت قند و نباتي
 

شاعر مي فرمايند: «تو خودت قند و نباتي» ولي مثل اينکه بهتر از خود قند و نبات هم داريم! يک ترکيب ويژه به نام «لاگدونام» که 200 هزار بار شيرين تر از قند است.
منبع: نشريه همشهري دانستنيها شماره 35